• Ted Walker

Smeulend matras oorzaak brandalarm in studentenwoning

WAGENINGEN Een smeulend matras was er de oorzaak van dat in de nacht van dinsdag op woensdag het brandalarm af ging in een studentenwoning aan de Nieuwstraat in Wageningen. Er waren op dat moment vier personen in de woning aanwezig. De studenten trokken het matras zelf de woning uit. Voor de brandweer, die met twee tankautospuiten en een hoogwerker ter plaatse kwam, restte voornamelijk het verrichten van metingen. Er raakte niemand gewond. Kortsluiting in de draad van een lampje is mogelijk de oorzaak van het smeulende matras.

,,Guus werd wakker en zag rook in zijn kamer'', vertelt Gijs, een van de studenten. ,,Hij deed zijn deur open en liep de gang op. Toen hij vervolgens het brandalarm hoorde, hing er al flink veel rook. Toch wel zoveel dat hij de weg terug naar zijn kamer even niet zo snel kon vinden. Het brandalarm ging ook pas af toen hij zijn deur open deed. In zijn kamer blijkt geen alarm te hangen.''

Het smeulen van het matras bracht een penetrante geur voort. Het was daarom dat de studenten besloten de rest van de nacht niet in hun eigen woning door te brengen.