• Feike Klomp Tekst

Tunnel onder spoor Wolfhezerweg stap dichterbij

WOLFHEZE Provincie Gelderland, gemeente Renkum en ProRail hebben onderzoek gedaan hoe de veiligheid van de spoorwegovergang bij station Wolfheze verbeterd kan worden. Een tunnel voor langzaam verkeer en snelverkeer is technisch haalbaar en een goede oplossing, zo blijkt uit het onderzoek. Tegelijkertijd kan de toegang tot het perron verbeterd worden, zodat het station ook goed bereikbaar wordt voor rolstoelgebruikers.

Het plan wordt nu verder uitgewerkt. Eind 2018 moet er een besluit genomen worden of de tunnel daadwerkelijk wordt aangelegd. Hiermee zou de laatste grote overweg tussen Arnhem en Utrecht in Gelderland verdwijnen. 

ONDERZOEK Provincie, gemeente Renkum en ProRail, hebben samen een haalbaarheidsonderzoek gedaan naar vier alternatieven. Een klankbordgroep bestaande uit vertegenwoordigers van Dorpsbelang Wolfheze, ProPersona, Het Schild en de Prinses Beatrixschool was hierbij betrokken. Provincie en gemeente hebben nu samen besloten om het voorkeursalternatief uit te werken: één tunnel voor langzaam -en snelverkeer en het verbeteren van de perrontoegang. De tunnel komt op de plek van de spoorwegovergang.

VEILIGE SITUATIE De tunnel moet ervoor zorgen dat er voor de weggebruikers en machinisten een veilige situatie ontstaat. De betrouwbaarheid van de dienstregeling verbetert en de barrière van de overweg verdwijnt. De hoofdroute vanaf de N224 naar Renkum wordt de voorkeursroute voor verkeer naar Wolfheze. Hierdoor vermindert het doorgaand verkeer door Wolfheze en kan het dorpshart versterk worden. Door het verdwijnen van de spoorwegovergang kunnen er volgens de provincie in de toekomst meer en snellere treinen rijden en verbetert de ICE-verbinding.

TOEGANKELIJKHEID Niet alleen de veiligheid en leefbaarheid worden verbeterd. Doordat provincie, gemeente en ProRail kiezen voor een tunnel én trappen en liften naar het perron wordt ook aan de toegankelijkheid van het eilandperron voor alle gebruikers gewerkt. 

KOSTEN De geraamde kosten van de tunnel variëren nog zeer sterk, zo laat de provincie Gelderland weten. „Eind 2018 is dit beeld duidelijker als de uitwerking een stap verder is. De voorlopige raming is 19 miljoen. Provincie en gemeenten rekenen er ook op dat het Rijk meebetaalt, maar zekerheid hierover is er nog niet. Binnenkort geeft de Staatssecretaris hierover meer duidelijkheid."

PLANNING Het voorkeursalternatief wordt nu uitgewerkt. Op basis daarvan kunnen provincie en gemeente eind 2018 een besluit nemen of de tunnel er komt. Als de financiering rond is en alle procedures doorlopen zijn, kan de bouw van de tunnel tussen 2022 en 2024 starten. Voor de inwoners van Wolfheze plant de gemeente binnenkort een bijeenkomst om een toelichting te geven op de plannen.