Geen perronliften op station Wolfheze
WOLFHEZE Er komt geen traverse met twee liften op het station in Wolfheze. ProRail heeft de aanvraag hiervoor ingetrokken. En wie weet komt er ooit een tunnel onder het spoor door in Wolfheze. Dat maakte wethouder Jasper Verstand vorige week bekend.
Feike Klomp
ProRail wil wachten tot duidelijk is of een tunnel met perrontoegang realiseerbaar is. Dat onderzoek loopt nu. Met deze wending komt ProRail tegemoet aan de bezwaren vanuit het dorp tegen de bouw van deze traverse, zo laat Dorpsbelang Wolfheze naar aanleiding van deze ontwikkeling in een eigen bericht weten. Vanuit het dorp waren veel bezwaren voor de mogelijke bouw van de lifttoren van 14 meter hoog.
BUITENDIENSTSTELLING Maar er zijn meer nieuwtjes te melden over dit veel besproken spoor. Wethouder Verstand: ,,De huidige oversteek wordt op 30 maart 2019 aangepast zodat de voetgangers in twee fasen over kunnen steken als de spoorbomen dicht gaan." Er worden dan onder andere twee extra overwegbomen geplaatst. Een deel van de werkzaamheden wordt uitgevoerd als er geen treinen rijden, planningen hiervoor worden lang van te voren vastgelegd. Daarmee is het project een belangrijke stap verder, aldus de wethouder. Veiligheid vergroten is al jaren een bespreekpunt in Wolfheze. Bovendien neemt het aantal treinen dat Wolfheze passeert zienderogen toe.
Wolfhezenaar Frans van Daal, actief voor het Dorpsbelang Wolfheze, is tevreden over de laatste ontwikkelingen, zo laat hij desgevraagd weten: ,,We zijn er blij mee. Het komt tegemoet aan de bezwaren van de bewoners. Zo'n lifttoren ziet er niet uit en er zijn alternatieven bespreekbaar om de toegankelijkheid op korte termijn verbeteren. Op de lange termijn is een integrale oplossing, door ondertunneling, veel beter."
MEER TREINVERKEER Van Daal weet, net als alle andere Wolfhezenaren, dat niet alleen toegankelijkheid een probleem is. Het treinverkeer neemt de komende jaren toe, zo benadrukt hij: ,,Nu passeren pakweg veertien treinen per uur Wolfheze. Dat betekent in de praktijk dat de bomen achttien minuten per uur gesloten zijn. Door de toename van het treinverkeer gaat dat naar 30 minuten per uur sluiting van de spoorbomen." Er zijn nu al automobilisten die Wolfheze tijdens de spits liever links laten liggen door vanuit bijvoorbeeld Renkum via de A12 naar Arnhem te rijden, terwijl ze dat eerst via Wolfheze deden.
Van Daal: ,,Dit is weliswaar echt toekomstmuziek, maar ProRail wil dat de hogesnelheidstrein ICE in de toekomst 160 km/uur gaat rijden. Dan heb je ook zoveel mogelijk spoorwegovergangen nodig waar je ongehinderd langs kan rijden." Station Wolfheze was eind vorig jaar een van de vijf genomineerden als meest rolstoelonvriendelijke plek van Nederland. Cabaretier Marc de Hond deed daarvoor een oproep vanwege de 'week van de toegankelijkheid'. Namens Dorpsbelang Wolfheze maakte van Daal een film op het station in Wolfheze waarin hij aantoonde dat de perrons 2 en 3 niet met een rolstoel te bereiken zijn. Wolfheze won niet, maar kreeg wel veel aandacht.