• Feike Klomp Tekst

Bewoners Benedendorpsweg eisen actie

OOSTERBEEK Buurtbewoners van een deel van de Benedendorpsweg in Oosterbeek zijn het zat. Er wordt te hard gereden en passende effectieve maatregelen blijven uit. Ondanks dat er door de gemeente snelheidsdisplays zijn besteld en er al eerder met grote cijfers 50 km/uur op het wegdek is aangebracht, is dit volgens aanwonenden niet afdoende. Er moet meer gebeuren om 'ernstige ongelukken' voor te zijn of de kans daarop te verkleinen.

Feike Klomp

Pieter Minderhoud en Tom van Vreeland pleiten voor een pakket aan maatregelen, zo laten zij desgevraagd weten. Van Vreeland: ,,Feit is gewoon: de Benedendorpsweg is een onveilige weg. Cijfers tonen aan dat teveel weggebruikers te hard rijden." Minderhoud: ,,Op een rustige zomeravond zeggen we weleens gekscherend tegen elkaar; hee, daar heb je er weer eentje."

ONGELUKKEN Het zit beide aanwonenden hoog. Sinds de weg een aantal jaar geleden omgetoverd is van een klinkerweg naar een asfaltweg gaan de snelheden omhoog. Van Vreeland: ,,De weg leent zich er nu eenmaal voor. Ik voorspel dat het een kwestie van tijd is voordat er ernstige ongelukken gebeuren."

FIETSVERKEER Voor beiden is dit probleem niet nieuw. Het is een herhaling van zetten en praten, maar oplossen van het probleem laat maar op zich wachten, verzucht de uit Amsterdam komende Oosterbeker. Zo'n twee jaar geleden kaartte van Vreeland zijn probleem al via een brief aan bij het college. Daarin meldde hij dat, in tegenstelling tot wat je zou verwachten, het fietsen met kinderen (hij heeft zelf jonge kinderen) in Amsterdam veiliger aanvoelt dan in Oosterbeek. ,,De positie van de fiets en de auto is volstrekt duidelijk in Amsterdam'', zo schreef hij destijds. ,,Er zijn daar vaak drempels of verhogingen die het autoverkeer van het fietsverkeer scheiden." Zowel van Vreeland als Minderhoud zijn van mening dat er hoogte van de Van Toulon van der Koogweg te hard gereden wordt. ,,Zowel door auto's als vrachtauto's."

METEN Onder het motto 'meten is weten' onderbouwen beiden betrokkenen hun betoog met cijfers. Daarbij baseren ze zich op een rapport, uitgebracht door Veilig Verkeer Nederland van september vorig jaar. Feit is dat meer dan 15 procent van het autoverkeer harder dan 57 km/uur rijdt. De intensiteit is stijgende, zo blijkt verder uit tellingen. Circa 6000 voertuigen gaan per dag over de weg. Rond de 3000 per rijrichting. De gemeente zit ondertussen niet helemaal stil, zo blijkt uit een raadsbrief van 6 juli.

Het college zit er een beetje mee in de maag zo lijkt het. ,,Wat in ieder geval duidelijk is: Renkum voert hier geen 30 km-zone in. Daar blijft het college bij. Punt is nu, hoe haal je de snelheid naar beneden terwijl het wel een 50 kilometerweg moet blijven. Wij kennen de weg goed, aldus het college in de brief, en zijn van mening dat de huidige verkeersmaatregelen de snelheid niet goed omlaag brengen. Deze maatregelen zijn er 2010 bij de reconstructie gekomen na een intensieve voorbereiding met onder andere een klankbordgroep van omwonenden. Aanpassing van deze maatregelen, zodat zij de snelheid van het autoverkeer effectiever omlaag brengen, is wat ons betreft daarom niet zondermeer mogelijk. Wij zullen echter, vooral kijkend naar de Snelfietsroute die via dit tracé gaat lopen, onderzoeken wat er wel mogelijk is'', aldus b en w in de raadsbrief.

MAATREGELEN De bewoners stellen nu zelf een pakket aan maatregelen voor, in de wetenschap dat 30 km/uur (in verband met bus/openbaar vervoer) niet kan. Minderhoud: ,,Plaats meerdere camera's bij 50 km/uur. Dus handhaaf. Verbied het parkeren op de rijbaan. Als deze eerste twee maatregelen zijn ingevoerd is dat ook weer in het voordeel van de Snelfietsroute. De plannen voor twee keer een eenrichtingsweg voor auto's van het oostelijke deel Benedendorpsweg zijn uit den boze. Dat is geen oplossing."

Voor beide aanwonenden is het twee voor twaalf. Minderhoud: ,,We blijven in cirkels draaien. Het jarenlange praten draagt niet bij aan een oplossing, want de veiligheid is in het geding."