• Dick Martens
  • Dick Martens
  • Dick Martens
  • Dick Martens
  • Dick Martens
  • Dick Martens
  • Dick Martens
  • Dick Martens
  • Dick Martens

Openluchtmuseum en Burgers Zoo nieuwe hoofdsponsors Vitesse

ARNHEM Vitesse, Nederlands Openluchtmuseum en Koninklijke Burgers' Zoo hebben elkaar gevonden in een bijzondere samenwerking. De twee Arnhemse partijen worden gezamenlijk hoofdsponsor bij de Arnhemse club. De onthulling gebeurde op spectaculaire wijze bij , hoe toepasslijk bij Airborne at the Bridge, op de Rijnkade en in combinatie met de presentatie van het Airborne-tenue.

Dick Martens

BIJZONDER JAAR Vitesse is Arnhem en Arnhem is Vitesse. Het jaar 2019 is een heel bijzonder jaar voor de stad Arnhem. Het is precies 75 jaar geleden dat operatie Market Garden plaatsvond en leidde tot de Slag om Arnhem. Elk jaar eert Vitesse op indrukwekkende wijze de veteranen tijdens de jaarlijkse Airborne-wedstrijd in september. Dankzij de samenwerking met Nike heeft Vitesse dit seizoen unieke Airborne-shirts kunnen creëren.

VERBINDING In dit historische jaar heeft de onderlinge Arnhemse verbinding en trots ervoor gezorgd dat Nederlands Openluchtmuseum en Koninklijke Burgers' Zoo een jaar lang aan Vitesse verbonden zijn als hoofdsponsor. Nederlands Openluchtmuseum is hoofdsponsor van de thuiswedstrijden en Koninklijke Burgers' Zoo is hoofdsponsor van de uitwedstrijden.

TROTS Nederlands Openluchtmuseum, Koninklijke Burgers' Zoo en Vitesse zijn drie échte Arnhemse organisaties, die alle drie al meer dan honderd jaar bestaan en jaarlijks een miljoenpubliek op de been brengt. Het zijn drie organisaties die trots zijn op de stad Arnhem en trots zijn om Arnhem te mogen vertegenwoordigen. Onder de motto 'Dagje uit in Arnhem' willen de Arnhemse organisaties laten zien wat voor moois Arnhem te bieden heeft.

UNIEK Bijzonder trots en blij was zeker ook commercieel directeur van Vitesse, Olivier Smit: ,,We zijn bijzonder blij met dit uniek partnership. Dat drie grote Arnhemse partijen elkaar op deze manier hebben gevonden is ronduit fantastisch. De stad en de regio kent vele prachtige plekken. Het thema 'Dagje uit in Arnhem' past perfect bij deze samenwerking. En dat dit ook nog eens samenkomt in het jaar van de 75ste Airborne-herdenking en het unieke Airborne-shirt, maakt het goede gevoel helemaal af."

VEREERD Teus Eenkhoorn, directeur-bestuurder Nederlands Openluchtmuseum was zelfs vereerd over de samenwerking met Vitesse: ,,Het museum is sinds 1912 verbonden aan Arnhem. Het vertelt de verhalen door de eeuwen heen waaronder de verhalen tijdens de evacuatie in september 1944. De verhalen van de evacués die toen in het museum verbleven. Deze herinneringen zijn nog dagelijks zichtbaar. Wij zijn vereerd dat het museum als Arnhems icoon zich samen met Vitesse en Koninklijke Burgers' Zoo mag verbinden om in gezamenlijkheid het verhaal van de Arnhemse evacuatie uit te dragen. En tegelijkertijd de stad Arnhem van nu, met alle activiteiten en mooie bezoeken, voor het voetlicht te krijgen." Ook Alex van Hooff, directeur van Koninklijke Burgers' Zoo was trots: ,,De oorlog, maar zeker de Slag om Arnhem heeft een hele grote invloed gehad op Arnhem en ook de twee dagattracties. 75 jaar later zijn we trots op de regio en dat vieren we met elkaar. Drie Arnhemse iconen slaan op deze manier de handen in één!"

AIRBORNE-SHIRT Na de presentatie van de beide nieuwe hoofdsponsoren, werd ook het nieuwe Airborne-shirt, dat tevens het uitshirt gedurende het seizoen 2019-2020 zal zijn, onthult. Dat gebeurde op een unieke en spectaculaire wijze. Door een parachutist werd het shirt vanuit grote hoogte naar de Arnhemse Rijnkade gebracht, waarna het werd overhandigd aan de Burgemeester van Arnhem, Ahmed Marcouch.

KENMERKENDE KLEUREN In september 2019 is het 75 jaar geleden dat Slag om Arnhem plaatsvond. Het wedstrijdshirt is daarom geïnspireerd op 75 jaar Airborne. Het shirt heeft de kenmerkende blauwe en maroonrode kleuren, de kleuren van de eerste Britse luchtlandingsdivisie (Airborne). Met dit speciale shirt eren we de veteranen voor hun bewezen diensten.

JOHN FROST BRUG Op de voorzijde van het shirt is met een sublimatie de John Frostbrug afgebeeld. Deze brug speelde een cruciale rol tijdens de Slag om Arnhem. Boven de brug zijn nog aan aantal parachutisten afgebeeld en een modern vliegtuig als koppeling naar het heden. Eén van de parachutisten draagt het cijfer 75. Lest we forget, vertaalt naar het Nederlands: 'Opdat we nooit vergeten'! Dit is de tekst die aan de achterzijde van het shirt is bedrukt. Naast de tekst staat de Pegasus, het symbool dat als insigne werd gedragen door de Britse 1e Luchtlandingsdivisie.

1944 In totaal zijn er 1944 Airborne wedstrijdshirts geproduceerd. 1944 refereert aan het jaartal waarin de Slag om Arnhem plaatsvond. Ieder Airborne-wedstrijdshirt is uniek genummerd in de nek aan de binnenzijde van het shirt. Door de 75ste herdenking speelt Vitesse een heel seizoenlang in het Airborne-wedstrijdshirt. ,,Bij zoveel mogelijk uitwedstrijden draagt onze selectie dit shirt als eerbetoon aan de veteranen", legt Olivir Smit uit. ,,Is het vanwege de kleurstelling niet mogelijk om in ons Airborne-wedstrijdshirt aan te treden dan spelen we uiteraard in geel swert."