• Dick Martens
  • Dick Martens
  • Dick Martens
  • Dick Martens
  • Dick Martens
  • Dick Martens
  • Dick Martens
  • Dick Martens
  • Dick Martens
  • Dick Martens
  • Dick Martens
  • Dick Martens
  • Dick Martens
  • Dick Martens

Jachthondenliefhebbers genieten bij Nimrod 2018 in Doorwerth

DOORWERTH De omgeving Kasteel Doorwerth was voor liefhebbers van herfstkleuren, ondanks de druilige regen, een lust voor het oog. De mooiste herfstkleuren vochten om aandacht in de bomengalerij aan de voet van de Veluwse Stuwwal. Toch waren de duizenden toeschouwers die het terrein maandag omzoomden niet voor de kleurenpracht gekomen. Zij vergaapten zich aan de 18 beste jachthonden van Nederland, die letterlijk jacht maakten op de meest prestigieuze prijs in 'jachthonden minnend Nederland', de Nimrod Trofee.

Het doel van de Nimrod is enerzijds aan het einde van het seizoen van de jachthondenproeven het in wedstrijdverband vergelijken van de prestaties van de meest succesvolle honden en anderzijds jagers en andere belangstellenden een inzicht te geven in de mogelijkheden van goed opgeleide jachthonden.

BEST GETRAIND ,,De deelnemende honden zijn de best opgevoede en getrainde honden die er in Nederland zijn. Die mensen steken daar uren en uren in, om hun honden op dit niveau te krijgen", legt Oosterbeker Egon Kooi, importeur van Hubertus Gold, een 100% natuurvoeding speciaal voor actieve en jachthonden en in die hoedanigheid als hoofdsponsor van het evenement betrokken bij de Nimrod 2018. ,,Het is eigenlijk de Champions Leaguefinale van de jachthondensport. Het aanzicht ook, al die mensen die hier komen kijken, daar spat het enthousiasme en de bewondering vanaf. Meer in de sfeer van 'dat willen wij ook later'."

COMPLIMENTEN De 'hoogmis van de jachthondensport' trok duizenden liefhebbers naar Doorwerth, die genoten van de 18 hoofdrolspelers. Daaronder ook NOA de Duitse staande korthaar van Willy Goossens uit Achterhoekse dorpje Toldijk. ,,NOA is pas drie jaar en heeft nog weinig wedstrijdervaring, maar ik besloot toch om mee te doen, zeker omdat de wedstrijd in 'ons' Gelderland is." Onder grote belangstelling doet NOA 'de Uiterwaadenproef, een van de drie onderdelen van de wedstrijd. Met belangstelling worden de verrichtingen door de voornamelijk in het groen geklede, laarzen dragend en met een verrekijker 'gewapende' liefhebbers, gevolgd. Even gaat er een kreet van ontzetting door de menigte, als NOA in het prikkeldraad vastzit, maar klatert het applaus op als hij met de prooi, een konijn, komt aangerend. Na de proef wordt er meegeleefd met hond en baas. ,,NOA deed het geweldig", spraken de echte kenners gemeend. ,,Je hebt mooi werk laten zien. Echte klasse." Goossens, die zichtbaar genoot van de complimenten, knuffelde 'zijn held' liefdevol en ging met vertrouwen richting de volgende proeven, 'de Boomgaard' en 'het Ooievaarsnest', gevolgd door tientallen liefhebbers.

EEN WINNAAR ,,Bij de Nimrod is maar een winnaar", verduidelijkt Kooi de opzet van de finale. ,,Ik sprak zojuist even met een deelnemer die eerder aan een Nimrod had meegedaan. Hij was geen winnaar, maar komt elk jaar weer terug om te kijken. Dit spektakel wil hij absoluut niet missen. De wedstrijd is jaarlijks elke tweede maandag van november en ieder jaar in een andere provincie. Een hond mag echter maar één keer meedoen aan de wedstrijd.  Je kunt dit niet met een puppy doen. De honden zijn gemiddeld vijf, zes of zeven jaar, waarbij zeven jaar wel de max is. Ook het trainen van twee honden tegelijk is praktisch niet mogelijk. Er worden dan wel weer afstammelingen gezocht."

DORPSGENOOT Kooi raakte via een dorpsgenoot betrokken bij de sport. ,,De voeding werd verkocht bij herenmodezaak Stoer in Oosterbeek. Zij konden er echter niet heel veel aan doen. Ik had nog wat tijd over en er vijf jaar geleden mee verder gegaan. Met 'nul winkels' in mijn netwerk, maar inmiddels een netwerk van 100 winkels. Wij merkten dat er in deze sport gewoon behoefte was aan goede voeding. De honden zijn toppers, die ook een topprestatie moeten leveren. Van basisvoeding, tot voeding om weer, na zware trainingen waardoor ze afvallen, weer aan te sterken. We hebben ook bijvoorbeeld 'energy-bars', wat dat betreft kan je het vergelijken met wielrenners. Die ook bij een dipje bijvoorbeeld een gelletje nemen."

BUITENMENSEN De doelgroep van Kooi zijn, zoals hij het formuleert, 'de buitenmensen. ,,Die weten wat ze willen en zoeken. Hebben de voetjes op de vloer, die inmiddels overtuigd zijn van de goede voeding. Voor ons is het geen 'mond op mond', maar eigenlijk 'hond op hond' reclame. En zo sta je dan ineens op de Nimrod, waar we voor zijn gevraagd en dan ook voor ons een waardering is. We draaien ongeveer vier beurzen per jaar en stonden onlangs ook op de Wild Fair, bij restaurant Campman in Renkum, die ook druk bezocht was en waar het wel wat beter weer was dan vandaag hier."

EEUWIGE ROEM Het kwam de Oosterbeekse ondernemer bij de Nimrod 2017 ter ore, dat de '2018-editie' in Gelderland en ook nog eens in Doorwerth zou zijn. ,,Praktisch in onze achtertuin. Een mooie kans om daar wat mee te gaan doen. En het is ook echt fantastisch. Het is voor Doorwerth en omgeving ook een fantastisch evenement. Je ziet wat een aantrekkingskracht het ook heeft. Vanavond is de huldiging van de kampioen. Die gaat dan met een fraaie beker en de eeuwige roem huiswaarts. De hond hoeft dan niet meer, want je mag maar een keer aan de Nimrod meedoen. Vaak is het wel zo, dat ze nog wedstrijden blijven lopen, maar je hebt dan de Nimrod gewonnen, dan heb je alles gehad. Een grotere eer en prestatie is er in Nederland niet. Dit is echt het hoogste.

Voor meer informatie en uitslagen: www.nimrodnederland.nl