• Safarischip De Blauwe Bever legt aan bij een krib in de Neder-Rijn bij Wageningen.

    Aart Aalbers
  • De opvarenden krijgen een excursie in de Wageningse Bovenpolder.

    Aart Aalbers
  • Safarischip De Blauwe Bever met schipper Arno Arends vaart speciaal voor de pers, sponsoren en anderen.

    Aart Aalbers

Safarischip nu al succesvol

WAGENINGEN ,,Safarischip De Blauwe Bever is een daverend succes", zo wist het bestuur van Stichting Rijnoevervaarten donderdag tijdens een vaartocht te melden. De verwachte rode cijfers bleven uit en in 2018 stapten maar liefst 6.500 passagiers aan boord.

Aart Aalbers

PR-adviseur Wim Lauffer achtte de tijd rijp dat het bestuur een aantal mensen ging bedanken voor hun medewerking. En dat gebeurde. Donderdagmiddag kwamen een aantal sponsoren, boswachters en persmuskieten naar de haven in Wageningen waar de boot lag afgemeerd. Tijdens een vaartocht van Wageningen tot voorbij Rhenen, kwamen de voorzitter en de penningmeester aan het woord om de ins en outs van de Blauwe Bever te vertellen. ,,We zijn verheugd met de vele passagiers en ook enorm blij met de vele sponsoren en de tachtig vrijwilligers die alles pro deo doen."

NOPJES Schipper Arno Arends (57) die in de stuurhut van de Blauwe Bever aan het enorme stuurwiel draait, is helemaal in zijn nopjes. ,,Voor mijn beroep vaar ik op boten tot 5.000 ton. De laatste tijd vaar ik met zes anderen veel op zee naar onder andere Portugal, Ierland en Polen. In het verleden heb ik ook op de Rijn, Schelde en Moezel gevaren. Het leek me wel geinig om tijdens mijn verlof zo nu en dan op deze boot te varen."

GRENZSCHUTZBOOT De Veenendaler geeft aan normaal kunstmest en granen te vervoeren en nu mensen. Voor het eerst legt hij, samen met matroos Nico, pal naast een krib aan zodat de passagiers even in de Wageningse Bovenpolder kunnen gaan kijken. Het vergt enige stuurmanskunst. Arends weet te vertellen dat de boot oorspronkelijk als Grenzschutzboot gebruikt is in de voormalige DDR. Daarom is de uit 1950 daterende voormalige patrouilleboot ook zo hoog. ,,Dan kon men over de dijken heen kijken." Later werd de boot in Nederland gebruikt als woonboot en in 2000 omgevormd tot wat het nu is.

GIDSEN Voorzitter Tine van der Stroom benadrukt dat de safariboot geen 'Pannenkoekenboot' is. ,,Wij maken veelal natuurvaarten van zo'n 2,5 tot 3 uur. Onderweg wordt aangemeerd en vertellen gidsen in de uiterwaarden over de aanwezige dieren en planten. Wil men vanuit Wijk bij Duurstede, Rhenen of Arnhem vertrekken? Alles is mogelijk!" Al varend vertelt gids René over het hoe en waarom van de kribben in de rivier, dat in de Blauwe Kamer eertijds 500.000 stenen per week werden gefabriceerd en dat de rivier honderden meters anders ligt dan enkele honderden jaren geleden.

POSITIEF Begin 2017 is de Stichting Rijnoevervaarten actief geworden. Penningmeester Gerdi Slotboom vertelt dat het schip voor het symbolische bedrag van één euro overgenomen is van het Utrechts Landschap. Slotboom: ,,Het eerste jaar hadden we 5.500 passagiers en dit jaar is het aantal gestegen tot 6.500. We dachten in 2017 twintig duizend euro verlies te draaien maar we hielden acht duizend euro over. Ook dit jaar zijn de cijfers positief." De penningmeester kijkt nog wel zorgelijk: ,,De boot moet deze winter voor een keuring uit het water. Alleen het uit het water halen kost al 4.500 euro. Reparatie, onderhoud van de motoren en keuring zou zomaar vijftig duizend euro kunnen kosten."

Voor informatie over de dagtochten, charter-, groeps-, rivieroever- of themavaarten kijk op www.deblauwebever.nl.