• samen boodschappen doen

    Sabine Blom

Ouderen kind van de rekening; Explosieve stijging van vraag naar particuliere mantelzorg

20-07-2017, 11:50 | Lezersnieuws | Saskia Aanhane

ARNHEM Er is te weinig personeel om ouderen bij te staan. De overheid wil dat mensen langer thuis blijven wonen en zelf de regie in handen nemen, maar dat lukt vaak niet. De vraag naar particuliere mantelzorg stijgt dan ook explosief. Saskia Aanhane van 'Saar aan Huis', ziet elke dag de aanvragen binnenkomen.

'We helpen met maaltijden bereiden, maken een wandelingetje of begeleiden mensen naar een arts. Ook worden we steeds meer ingezet om partners van demente ouderen te ontlasten. Die zijn vaak 24/7 in de weer en dreigen zelf aan de zorg onderdoor te gaan. Door een middag in de week een Saar in te schakelen kunnen ze het beter aan.'

De organisatie biedt ouderen allerlei vormen van hulp aan zodat ze langer thuis kunnen blijven wonen. Het kan gaan om licht huishoudelijk werk, persoonlijke verzorging, begeleiding bij doktersbezoek of hulp bij de administratie. Ouderen krijgen altijd ondersteuning van dezelfde persoon, een 'Saar' die ze zelf uit een bestand van verzorgers hebben gekozen.

'Saar aan Huis' geeft geen medische zorg. 'Wij werken nauw samen met de thuiszorg, verwijzen naar elkaar door. Ook woonzorglocaties, zoals verzorgingshuizen, weten 'Saar aan Huis' te vinden. 'Onze 'Saars' worden ingehuurd omdat ze zelf te weinig personeel hebben. Dat geldt nog sterker in vakantieperioden', aldus Saskia Aanhane.

'De afgelopen vier jaar is de zorg sterk veranderd 'Er zijn te weinig mensen en personeel is door de enorme werkdruk overbelast. De overheid legt alles bij de gemeenten neer die deze enorme problemen niet kunnen oplossen. De ouderen worden zo het kind van de rekening.'

Van betaalde mantelzorg had niemand vier jaar geleden nog gehoord, maar nu vinden mensen steeds vaker de weg naar organisaties als 'Saar aan Huis'. 'De vraag naar ouderenzorg zal de komende decennia alleen maar toenemen. De regering moet inzetten op het opleiden van heel veel personeel.'

Aanhane pleit er ook voor de enorme bureaucratie te versimpelen. 'Een deel van onze tijd zit in het adviseren van onze klanten. 'Want zij (of hun kinderen) worden van het kastje naar de muur gestuurd. Wij weten waar ze hulp kunnen krijgen of waar ze financieel recht op hebben. Dan verwijzen we ze graag door. Het gebeurt ook dat we zelf de telefoon pakken om het te regelen.'

Bij de zorgverzekeraars worden organisaties als 'Saar aan Huis' met belangstelling gevolgd. Er zijn berichten dat de verzekeringen deze aanvullende mantelzorg gaan opnemen in hun pakket.