• Dhr. Van Zelst spreekt na met de ondersteuners Niki en Laura

    PR

Bureau-OKé biedt onafhankelijke (klacht)ondersteuning

18-02-2019, 08:56 | Lezersnieuws | Peter

Oosterbeek – In de gemeente Renkum kunnen inwoners die niet tevreden zijn over de behandeling of afhandeling van hun ondersteuningsvragen, binnen het sociale domein, sinds afgelopen jaar terecht bij Bureau-OKé. Daar zijn geen kosten aan verbonden. Een kundig team, van voornamelijk vrijwilligers, ondersteunt inwoners.

Inwoners die juridisch hun gelijk willen halen worden door Bureau-OKé doorverwezen naar hun rechtsbijstandverzekering. "We zijn absoluut geen juristen, hebben ervaring met mediation en kennen het sociale wereldje", aldus Niki. Zij is een van de ondersteuners bij Bureau-OKé. "Ons belang is vooral om (mee) te werken aan een passende oplossing die leidt naar tevredenheid", zo vult Laura aan. Ook zij maakt deel uit van het team dat zich op vrijwillige basis inzet. "Samen met onze coördinator, Peter Bosmann, proberen wij om inwoners te helpen hun kwestie bespreekbaar te maken. Wij bieden een luisterend oor en nemen ieder verhaal serieus."

Zo heeft Bureau-OKé ook dhr. van Zelst enige tijd geleden kunnen ondersteunen. Na een verblijf in het ziekenhuis kwam dhr. Van Zelst voor een korte tijd in een verzorgingshuis terecht. Zijn ervaringen over de verzorging daar maakten hem boos. "Ik was zo ontevreden dat ik er zelfs boos van werd", omschrijft dhr. Van Zelst zijn gevoel. "Tijdens een gesprek met een sociaal werker werd ik attent gemaakt op het bestaan van Bureau-OKé. Uiteindelijk heeft Niki met mij contact opgenomen en zij heeft samen met mij bekeken hoe ik die boosheid een plek kon geven." "Het resultaat was een gezamenlijk gesprek met de zorgverlener en de leiding van het verzorgingshuis", vervolgt Niki het verhaal. "In dit overleg was alle ruimte voor de aanwezigen om hun verhaal te doen. Dhr. Van Zelst kon er zijn boosheid kwijt en hij werd gehoord waardoor het gesprek voor hem naar tevredenheid kon worden afgesloten".

"Wij zijn actief in het sociaal domein. Dat is een verzamelnaam voor zaken als de WMO, (gezondheids)zorg, welzijn, opvoeding, inburgering, participatie en dergelijke", licht Laura verder toe. "Samen zoeken wij altijd naar mogelijkheden om tot een informele oplossing te komen. En als dat niet lukt treedt de klachtregeling van de betreffende instantie in werking." Voor meer informatie kan men terecht op www.bureau-oke.nl of contact opnemen met 088- 784 64 00.