• Apsfotografie

Excelsior Renkum verlegt grenzen

RENKUM Excelsior Renkum doet in juli mee aan het Wereld Muziek Concours in Kerkrade. Een prestatie waar muzikaal minnend Renkum best trots op mag zijn, want daar ga je als orkest niet zomaar naar toe. In het zuiden des lands gaat het ambitieuze Renkumse orkest op 9 juli in Kerkrade de strijd aan met andere muziekverenigingen.

Feike Klomp

Excelsior Renkum heeft zich de laatste jaren sterk ontwikkeld op het gebied van taptoes en showparade's. De allernieuwste show van Excelsior heet heel toepasselijk voor deze omgeving: 'Airborne'. Een show met een verhaal, compleet met emoties en blijdschap.

MARSLOPEN 2.0 Dirigent en showinstructeur Ferdi van Maanen over de ontwikkeling van Excelsior: ,,Een aantal jaar geleden hebben we gezamenlijk besloten om onze koers te wijzigen. Moderner, stoerder, muziek met een look waar je als publiek graag naar kijkt en luistert." Met andere woorden: marslopen 2.0. ,,Het Nederlands Kampioenschap eind 2015 met promotie naar de middenklasse was voor ons een belangrijk ijkmoment." De Renkumse vereniging kreeg als betrekkelijke nieuwkomer in de taptoewereld niet alleen veel punten, ook lof van de jury, achteraf gezien de opmaat naar het WMC en de geboorte van 'Airborne'.

HECHT Van Maanen benadrukt dat deze 'kwaliteitsimpuls' niet ten koste moet gaan van de sfeer: ,,Ik merk dat de groep juist hechter is geworden. Iedereen gaat ervoor. We zoeken naar de juiste mix van gezelligheid en kwaliteit." Om de show 'Airborne' te oefenen maakt Excelsior geregeld gebruik van terreinen in de gemeente Renkum. Zo kan het voorkomen dat nietsvermoedende voetballers op het Wilhelmina Sportpark in Heelsum, ineens een korps voor een goal voorbij zien marcheren. Of op het Europaplein in Renkum waar Excelsior ook al eens aan het repeteren was. De show is een complete productie. Het 50-mans orkest maakt niet alleen allerlei loopbewegingen, het krijgt elektronische ondersteuning en een voice-over maakt het plaatje compleet. ,,De tijden in taptoeland zijn veranderd. Je moet tegenwoordig uitpakken om het publiek te blijven boeien."