Denktank test gadgets in het Living Lab

OOSTERBEEK Het kussen voelt zacht in mijn armen. Ik druk het tegen mijn borst aan. Is dit geen maf gezicht, denk ik als ik het diverse keren achter elkaar tegen mijn borst aan blijf drukken. Dit kussen is echter niet zomaar een kussen. Het is een controller voor het spel 'Super Totem Stacker', waarbij twee spelers al drukkend, knijpend of knuffelend met het kussen samen een totem bouwen.

Marc Nickel

Elk stuk hout zweeft heen en weer door de lucht, totdat een speler het via het kussen naar beneden laat vallen. Timing is dus belangrijk, net als het goed afstemmen met de andere speler. ,,Onze spellen zijn gericht op samenwerken'', zegt Ard Jacobs van spelcomputer Pillo. ,,Daardoor komen mensen tot elkaar.'' De Pillo is een van de toepassingen in het Living Lab. Jan Pieter Heije in Oosterbeek is na Nijmegen en Beekbergen de derde locatie van Pluryn met zo'n proeftuin voor apps en gadgets. ,,Het is een gezamenlijke zoektocht van jongeren en begeleiders om te zien wat werkt en wat niet'', zegt projectleider Johann Peters.

BEHANDELING VERBETEREN Het doel van het Living Lab is om de behandeling van de jongeren te verbeteren, zodat hun verblijf zo kort mogelijk wordt. De ambitie is dat er volgend jaar op Jan Pieter Heije een groter 'Living Lab XL' ontstaat, met mogelijk een dagbestedingsplek en observatieruimte. De beoogde plek hiervoor is de voormalige keuken in de witte villa. ,,Het is nog een droom van ons dat het Living Lab XL er komt'', zegt Peters, ,,we maken ons hard voor zo'n inspiratieruimte voor jongeren, van jongeren.''

De toepassingen kunnen overigens ook voor andere doelgroepen worden ingezet. Pluryn heeft via de maatschappelijke onderneming Digital Health Center partnerschappen met onder meer zorginstelling Koraal en bedrijven als Pillo. ,,Het Digital Health Center is opgezet om digitale ontwikkelingen samen te voegen'', zegt Peters. ,,Je kunt veel aan elkaars toepassingen hebben.'' Wethouder Hermine van den Berg van Welzijn ziet ook mogelijkheden om de Pillo voor andere doelgroepen in te zetten. ,,Die is ook leuk voor kinderen, bijvoorbeeld in kinderdagverblijven'', zegt ze. ,,Of je kunt het bij taalcursussen gebruiken.''

Binnen Pluryn test een denktank, bestaande uit een clusterleider, persoonlijk begeleider, gedragswetenschapper en een jongere de gadgets en apps uit. Zoals de app 'Muse', die op een tablet mijn gemoedstoestand toont. Een hoofdband meet mijn hersengolven en vertaalt deze naar een beeld op de tablet. Mijn hersenprikkels transformeren in een rustige branding. ,,Als je druk bent in je hoofd, zie je hoge golven'', licht Robbert Rommers van Pluryn toe. ,,Een enkeling wordt daar niet blij van, maar de meeste jongeren worden rustiger doordat ze zich op het beeld focussen.''

Ondertussen ruist en kabbelt de branding voort, waardoor ik me mijlenver weg op vakantie waan. De zon gaat onder, er vliegen enkele meeuwen over. ,,Die meeuwen zijn een goed teken'', zegt Rommers. ,,Je krijgt nu kalmte punten.'' Niet gek voor een journalist, met een deadline in het vooruitzicht.