Celloklanken laten geest van de tijd horen

OOSTERBEEK In de Remonstrantse kerk in Oosterbeek vond zondagmiddag een barokconcert plaats in de Remonstrantse kerk aan de Wilhelminastraat. Uitvoerenden waren: Annika Stjerlöf en Sara Walder, barokcello en viola da gamba en Pauline Schenck, klavecimbel.

Maria Koster

De Basso continuo-instrumenten werden uitgelicht en het was een ontdekking van de verschillen in twee eeuwen muziek: van Frescobaldi tot Bononcini. Voor liefhebbers van barokmuziek was het een genot om naar de drie dames te luisteren. Ze hadden er zelf ook plezier in, dat was duidelijk te merken.

Het eerste werk was van Chiovanni Battista Vitali (1632-1692). Zijn 'Chiacona per la lettre B' dat slechts 1 minuut duurde was een mooie opmaat naar de volgende stukken. Sara speelde samen met Pauline aan het fraaie klavecimbel het 'Canzona per basso solo'. De donkere celloklanken lieten het beeld van die tijd horen: sombere klanken,wat vreugdeloos, hoewel er af en toe wat licht doorheen scheen. Twee viola da gamba's soleerden in het 'Capprito sopra otto figure', wederom van Vitali.

De kerk heeft een goede akoestiek, zodat de klankkleur behouden blijft. Francois Couperin,1686-1733, componeerde het ´13e concert a 2 instruments´en deze noten sprankelden en lieten een vrolijke nasmaak achter. Couperin werd ook wel ´Le Grand´genoemd, als onderscheid van zijn oom, die dezelfde naam droeg. Hij was organist in de St Gervais in Parijs, maar ging ook componeren. Bekend was zijn methode´´l´Art de toucher le clavecin´en deze methode had grote invloed op Bach.

Omdat Lodewijk de XIVe aan het einde van zijn leven religieuze bevliegingen kreeg heeft Couperin ook heel wat motetten geschreven, die vaker worden uitgevoerd. Vier delen van de Sonate in D dur van Bach werden door Annika en Pauline met gevoel voor diens stijl uitgevoerd. Ook de Sonata a moll van Bononcini -1670-1747 voor het trio was een goede opvolger van het voorgaande. Vooral in het ´Graziozo´ lieten de musici horen dat ze vele feeling hebben met de barokstijl.